Commerciële vaardigheden zijn essentieel

Gevraagd: commerciële vaardigheden. Hoe vaak ziet u dat niet staan in een commerciële vacature. U dient in dat geval dus commercieel vaardig te zijn als u kans wilt maken op de job opening. Maar waar staan die vaardigheden garant voor en bestaat er ook een training om commerciële vaardigheden te stimuleren? Kunt u commerciële vaardigheden ontwikkelen en bestaat er eigenlijk een lijst met tips voor commerciële vaardigheden? Maar de hamvraag is natuurlijk: wat zijn commerciële vaardigheden nu precies. Is een vlotte babbel tegenwoordig niet meer dan voldoende?

Vlotte babbel is al lang niet meer voldoende

Welnu, commerciële vaardigheden is een tamelijk breed begrip. Het ligt aan de branche waarin u werkzaam bent welke van de kwaliteiten gevraagd worden tijdens uw dagelijkse werkzaamheden. Iemand die alle commerciële vaardigheden tot in perfectie beheerst én toepast, bestaat niet. Zeker is wel dat alleen een vlotte babbel al lang niet meer voldoende is om te kunnen overleven in de soms best harde commerciële wereld.

Wat zijn de kansen in de toekomst voor een product of dienst?

Commercieel inzicht is wellicht één van de belangrijkste talenten die een commercieel medewerker moet hebben. Maar inzicht is moeilijk aan te leren. Vaak kunt u door ervaring wel een beeld schetsen van de werking van de markt, maar hoe u daar maximaal van kunt profiteren is een vaardigheid die doorgaans erg lastig gevonden wordt. Een commerciële vaardigheid is zeker ook het snel in kunnen schatten van de kansen van een bepaald product of dienst in de toekomst. Vaak wordt dan een SWOT-analyse gemaakt, een analyse waar de sterktes en de zwaktes en kansen en bedreigingen beoordeeld worden.

Op de klant gericht

Ook klantgerichtheid is een eigenschap die een vertegenwoordiger moet beheersen. Wie klantgericht te werk gaat, voorkomt namelijk klachten. Bovendien is iemand die commercieel vaardig is iemand die als geen ander in staat is om zichzelf, maar ook producten en diensten op zeer overtuigende wijze te presenteren.

Hoe presenteert u zichzelf en uw product op optimale wijze?

Om de commerciële kwaliteiten verder te ontwikkelen en aan te leren, volgen commercieel medewerkers niet zelden een cursus of training. Zeker in de wetenschap dat de concurrentie ook niet stilstaat en u talent moet blijven ontwikkelen. Er worden tal van verschillende bijscholingen en cursussen aangeboden, die alleen als doel hebben de commerciële vaardigheden te verbeteren. Aan de orde tijdens dergelijke bijeenkomsten komen vaak zaken als hoe u uzelf en uw product en dienst zo goed mogelijk kunt presenteren en hoe u zich maximaal in kunt leven in de klant. Ook de vraag hoe u de behoefte van de klant in waarde om kunt zetten, staat vaak op de agenda.

Klantbeheer blijkt een tamelijk onderschat fenomeen

Ook belangrijke aspecten als het opbouwen van een netwerk, het voeren van een koud acquisitiegesprek en klantcontact en klantbeheer zijn zaken die zeker aan de orde zullen komen. Zeker iets als goed klantbeheer wordt weleens onderschat, maar blijkt in de praktijk een ontzettend belangrijke vaardigheden om commercieel succes te kunnen blijven boeken. Natuurlijk is een vlotte babbel best handig als u een commerciële rol heeft, de belangrijkste vaardigheid is het echter beslist niet.