Voor veel bedrijven en organisaties is het een voortdurende uitdaging om producten en diensten doeltreffend onder de aandacht te brengen. Om dit te bereiken maken bedrijven met regelmaat gebruik van de mogelijkheden die betaalde advertenties via internet bieden. Adverteren via internet is in vergelijking tot offline adverteren relatief goedkoop. Daarbij komt dat de effectiviteit van adverteren via internet goed te monitoren en te evalueren is, onder andere via Google Analytics. Naast betaald adverteren via internet zijn er ook diverse manieren om een bedrijf gratis onder de aandacht te brengen. Veel ondernemers maken nog onvoldoende gebruik van deze mogelijkheid, omdat zij niet op de hoogte zijn van de vele voordelen.
Op welke manieren kunnen bedrijven gratis adverteren?
Bedrijven kunnen hun product, dienst of algemene bedrijfspagina onder de aandacht brengen via het plaatsen van een link. Het verspreiden van informatieve blogberichten via de eigen bedrijfspagina en op andere relevante sites is eveneens een vorm van gratis adverteren. Ook een actieve aanwezigheid middels social media of op forums kan gezien worden als een online marketingactiviteit.
Wat zijn de voordelen van gratis adverteren?
Gratis adverteren via internet kost niets en vraagt van organisaties en medewerkers slechts een kleine tijdsinvestering. Het plaatsen van links op een relevante bedrijvensite zoals Nederlandinbedrijf.nl zorgt voor een significante verbetering van de positie van een bedrijfs website in Google. Dit betekent dat bedrijven door de gratis advertenties op organische wijze beter vindbaar worden via Google en andere zoekmachines. Bovendien is het effect hiervan langdurig, in tegenstelling tot betaalde advertenties.
Gratis adverteren is een actie die naast betaalde online marketingacties kan worden ingezet. Het verbeteren van de organische vindbaarheid zorgt er juist voor dat ook betaalde marketingacties effectiever worden. Een deugdelijk advertentiebeleid beoogt niet alleen direct effect, maar ook het vergroten van de naamsbekendheid. De naamsbekendheid van een bedrijf, product en/of dienst neemt toe door op diverse manieren publiciteit te genereren. Gratis adverteren via diverse kanalen kan de effectiviteit van het advertentiebeleid als geheel bevorderen.