Relatiecadeaus zijn enorm belangrijk om een goede relatie te houden met verschillende doelgroepen. Daarnaast kunnen ze goed worden ingezet voor bepaalde PR- en marketingdoeleinden. Maar dan is het natuurlijk wel belangrijk dat je het juiste geschenk kiest. Je wil niet dat je geschenk meteen in de prullenbak verdwijnt.
Cadeaus kun je natuurlijk gebruiken voor verschillende relatiegroepen zoals bijvoorbeeld, leveranciers en distributeurs maar ook eigen verkooppersoneel of donateurs en sponsors. Voor de ene relatie kun je beter bidons bedrukken en voor de andere kun je beter koffiebekers bedrukken. De marketingdoelen die je wilt bereiken met de cadeaus heb je als het goed is opgenomen in je communicatieplan. Dit voorkomt dat je bijvoorbeeld adhoc dingen gaat uit delen zonder dat er een plan achter zit. Dit is namelijk vaak minder effectief. Ook je doelgroepen dien je op te nemen in je communicatieplan met de bijbehorende doelen die je wilt bereiken.
Denk vanuit doelgroep
Voordat je de geschenken gaat uitkiezen kijk je eerst aan welke doelgroep je iets wilt geven. Zo voorkom je dat je iets heel leuks ziet wat je wilt geven, terwijl je hier helemaal geen doel of doelgroep bij hebt. Dan kies je dus je doelgroep en doel later bij het cadeau. Dat is niet de goede volgorde en vaak minder effectief.
Prijs
Bij elke relatiegroep passen natuurlijk andere cadeaus. Het eerste verschil zit al in de prijs. Voor de ene relatie kun je meer geld besteden dan voor de andere. Dit is natuurlijk afhankelijk van de duur en aard van de relaties. Een valkuil hierbij is dat er soms te dure en luxe cadeaus worden gegeven. Bijvoorbeeld aan (mogelijke) donateurs of sponsors. Men denkt soms deze relaties hele luxe cadeaus te moeten geven omdat zij ook veel geld opleveren voor het bedrijf. Dit valt echter niet altijd goed. Sommige sponsors zullen het niet op prijs stellen omdat zij vinden dat hun geld wel beter besteed kan worden. Andere sponsors zullen hier weer geen probleem van maken. Probeer dit per relatie een beetje aan te voelen.