Rijgedrag man vs vrouw

Het klinkt iedereen wel bekend in de oren; de eindeloze discussie dat mannen zogenaamd beter kunnen rijden dan vrouwen. Niet alleen hier bestaan meningsverschillen over; zo zou het ene geslacht slimmer zijn dan het andere, is de vrouw een betere ouder dan de man, etc. Toevallig kwam er recentelijk een onderzoek in het nieuws met het onderwerp welk geslacht beter zou zijn qua autorijden en zodoende is het rijgedrag van beide geslachten onder de loep genomen. Eest wordt het rijgedrag van de vrouwen in het algemeen onder de loep genomen. Vrouwen zijn goed in het aanpassen van hun snelheid aan de situatie die op dat moment van pas is en zodoende gehoorzamen zij de verkeersregels meer dan het andere geslacht. Het grootste gedeelte van de vrouwen stop namelijk voor een oranje stoplicht. Ook kijken vrouwen vaak beter in hun binnen- en buitenspiegels. Zodoende zijn vrouwen dus bekend met alles dat zich in hun directe omgeving afspeelt, en dit resulteert bijvoorbeeld weer in het feit dat vrouwen minder vaak bumperkleven. In vergelijking met de vrouwen zijn de mannen veel agressievere bestuurders. Zo houden mannen zich minder aan de maximum snelheid (ze rijden makkelijk 5 tot 15 kilometer harder dan de toegestane snelheid). Hierdoor maken mannen zich ook vaker schuldig aan bijvoorbeeld bumperkleven bij hun medeweggebruikers. Ook stoppen mannen ook minder snel voor een stoplicht wat op oranje staat; ze geven eerder gas bij om nog snel door te kunnen rijden. Over het inparkeren is het oordeel zeer duidelijk; mannen parkeren veel sneller in dan vrouwen – zowel vooruit, achteruit als file parkeren – maar vrouwen nemen meer tijd voor het inparkeren en veroorzaken hierdoor minder vaak schade dan mannen. Dit is echter wel in het algemeen genomen, dus uiteraard zullen hier uitzonderingen zijn. Een achteruitrijcamera kan bij het inparkeren uitkomst bieden. Zo een dergelijke camera kent veel toepassingen (bijvoorbeeld achteruitrijcamera camper) en werkt erg efficiënt.