Innovatie is lang niet altijd succesvol. Sterker nog, meer dan eens mislukt innovatie. Het gekke is dat innovatie helemaal niet zo lastig is. Wanneer jij een goed idee hebt en het probleem van de doelgroep kunt oplossen is innovatie een fluitje van een cent. Naja, een fluitje van een cent, dat is natuurlijk niet helemaal waar. Goede innovatie wordt vooral goed door een strategische aanpak. Gewoon een goed idee, is geen innovatie, dat is slechts een idee. Om goede innovatie te realiseren is het zaak dat je een strategische aanpak hanteert.
De testgroep
Het ontwikkelen van een nieuw product en het aftasten van het succes ervan begint allemaal bij het samenstellen van een testgroep. Deze testgroep moet nauw aansluiten bij de kenmerken van jouw doelgroep. Hierbij moet je denken aan interesses, geografie en dergelijke. Het is van groot belang dat de testgroep een zo goed mogelijke representatieve afspiegeling is van jouw uiteindelijke doelgroep. Dit is van belang, omdat de testgroep voor een groot deel gaat uitmaken of jouw product een succes wordt of niet. Tijdens de ontwikkelfase en conceptfase van het nieuw te lanceren product is het van belang dat je steeds feedback blijft vragen aan de testgroep. Let hierbij op de mate van oplossing van hun problemen, de comfort van het product en natuurlijk de manier waarop zij het product wensen te gebruiken.
De conceptuele strategische fase
In deze fase zorg je ervoor dat er een blauwdruk voor het nieuw te lanceren product wordt geproduceerd. Dit betekent dat je in kaart brengt welke eisen je aan het product stelt en wanneer het product “af” genoemd mag worden. Toets het concept design aan je testgroep en neem hun kritiek ten harte. Zij en aanverwante geesten zijn uiteindelijk degene die het product moeten gaan gebruiken en fan moeten worden van het product. De feedback uit een dergelijke testgroep is dus van levensbelang in de vroegste stadia van het te ontwikkelen product.
De productontwikkelingsfase
Het uiteindelijke doel van deze fase is niet dat het product ready for market is. Het doel is dat er een prototype wordt gerealiseerd die uiteindelijk ervoor zorgt dat het uiteindelijke product getest kan worden. Ook deze fase is logischerwijs weer van levensbelang. Een goed getest product zorgt logischerwijs voor een goed werkend product.
Marketing
De laatste fase is natuurlijk de marketing van het product. Zonder dat je het product promoot, kan het product ook nooit een succes worden. Zorg ervoor dat je de feedback van je testgroep meeneemt in de marketing. In alle fases van het product hebben zij min of meer vertelt waarom zij jouw product wel of niet willen en zouden gaan gebruiken.