Natuurlijk heb je het liefst dat je bedrijf voor altijd lekker loopt of dat je er misschien ooit vrijwillig mee kan stoppen. Maar we hebben helaas niet alles in de hand. Het kan onverhoopt toch gebeuren dat het niet goed gaat met je business, en dat je een faillissement moet aanvragen. Dit kan heel beangstigend en stressvol zijn. Maar dit hoeft niet einde oefening te betekenen. Dat je hulp nodig hebt is geen schande, en er zijn genoeg bedrijven die een doorstart na faillissement succesvol hebben doorlopen.
Bij een faillissement hoort een curator. Dit is in de regel een advocaat die gespecialiseerd is in faillissementsrecht. De curator start met het beoordelen van het bedrijf en kijkt of een doorstart überhaupt tot de mogelijkheden behoort. Als dit wel het geval blijkt, kan er gekeken worden naar de volgende stappen. Neigt je bedrijf naar de kant van een faillissement te gaan, dan kan je altijd van te voren al een advocaat in de armen nemen om het proces te begeleiden. Hekkelman kan je helpen bij een breed scala aan problemen.
Hoe komt er een koper in beeld?
Om een doorstart te maken, is er ten eerste een koper nodig. De koper kan een bekende van de eigenaar van het failliete bedrijf zijn, maar ook geïnteresseerden die bijvoorbeeld het centraal insolventieregister in de gaten houden. Hier worden dagelijks alle bedrijven die failliet zijn verklaard in gezet. De curator staat in nauw contact met de geïnteresseerde partij.
De potentiële koper tekent eerst een geheimhoudingsverklaring. Daarna mag deze pas een kijkje nemen in de boekhouding van het failliete bedrijf. Dit is natuurlijk zodat er geen gevoelige informatie met onbekenden gedeeld kan worden. De curator is bovendien verplicht om de relevante informatie eerlijk te delen met de potentiële koper. Moeilijke of negatieve aspecten van het bedrijf mogen niet achtergehouden worden. Sommige informatie kan een potentiële koper natuurlijk afschrikken, maar de curator is verplicht alles te delen.
Contacten met andere bedrijven
Een failliet bedrijf heeft waarschijnlijk contracten met andere bedrijven lopen. Bij een faillissement kunnen de andere partijen vaak het contract opzeggen. Maar een curator kan ook het gesprek bemiddelen tussen de nieuwe koper en de andere bedrijven. Zo kan een leverancier bijvoorbeeld zijn producten blijven leveren, en hoeft de nieuwe koper niet iedereen opnieuw te benaderen. Het is ten slotte voor beide partijen een gunstige relatie.
Of het contract hetzelfde blijft of dat er een aantal zaken veranderen, ligt aan het gesprek wat plaatsvindt. Dit soort gesprekken kunnen nogal lastig zijn, maar een curator is hier gelukkig ook voor getraind. Iedereen wilt natuurlijk dat de doorstart spoedig verloopt en dat alle betrokken partijen zo tevreden mogelijk verder kunnen.
De werknemers wachten op het verloop
Bij het doorstarten van een bedrijf, krijg je natuurlijk ook te maken met bezorgde werknemers. Kunnen zij immers verder bij het bedrijf, of moeten ze op zoek naar een nieuwe baan? In de eerste paar weken na het faillissement wordt het loon door het UWV betaald. Maar daarna hebben ze toch echt duidelijkheid nodig. De curator heeft de mogelijkheid om alle contracten over te geven aan de nieuwe eigenaar. Maar de nieuwe eigenaar heeft ook het recht om niemand in dienst te houden en een hele nieuwe ploeg te vergaren. Wat er ook gebeurt, een doorstart is voor alle partijen behoorlijk spannend.